Pivotal Response Treatment

Kinderen nemen van jongs af aan veel initiatief tot contact. Al vanaf de babytijd zijn ze gemotiveerd om hun aandacht op anderen te richten. Hierdoor leren kinderen op een natuurlijke en vanzelfsprekende manier; oogcontact maken, imiteren, taal gebruiken, beurt nemen, emoties herkennen en sociale regels toepassen. 

Bij kinderen met autisme is de motivatie om de aandacht op anderen te richten beperkt. Deze kinderen nemen daarom minder vaak het initiatief tot contact. Hierdoor missen ze veel leermomenten die andere kinderen wel benutten. 

Met de technieken van de Pivotal Response Treatment (PRT®) wordt de kern van dit probleem aangepakt. Met behulp van motivatie technieken worden actief leermomenten gecreeerd zodat het kind leert om vaker het initiatief tot contact te nemen. Hierdoor krijgt het kind met autisme net als anderen de kans om communicatieve en sociale vaardigheden te ontwikkelen.
Sommige kinderen welke nog niet (of niet meer) praten, leren taal te gebruiken.

PRT is niet alleen bruikbaar als vroegbehandeling bij jonge kinderen, maar ook bij schoolgaande kinderen en jongeren met autisme. De ervaring leert dat zij in contact weinig initatieven nemen, waardoor hun omgeving de neiging heeft alles voor ze te regelen. Dit patroon kan worden doorbroken door niet alleen de jongeren maar ook de omgeving (ouders en school) te betrekken bij deze behandeling. Het mooie van de PRT is dat het tijdens alle dagelijkse situaties kan worden toegepast, zoals bijvoorbeeld tijdens het spelen, eten, aankleden, kringgesprek en buitenspelen. 

Roos Schippers is level III gecertificeerd Pivotal Response Trainer.
Binnen haar praktijk combineert zij de PRT met Kunstzinnige Therapie. Hiernaast begeleidt zij ouders, leerkrachten en begeleiders bij het leren toepassen van de PRT tijdens dagelijkse situaties. 


Roos Schippers